Nyhetsbrev September 2021
Brist på pallar – men arbetsglädje i överflöd
Pang! Där gick proppen ur den sedan länge lamslagna mässbranschen och beställningarna börjar äntligen rulla in igen. Sedan i början av augusti har vi levererat gods till mässor i Italien, Schweiz, USA, Finland, England, Kina, Frankrike och Spanien. Men vilka utmaningar står vi inför nu när allt drar igång igen?
Med en plötslig ökad efterfrågan kommer brist på lastpallar, chaufförer, lastbilar, containers och flat racks. Och fartyg har ställt in och ändrat avgångar och rutter – utan att informera. Allt detta ställer extra höga krav på oss i vårt jobb. Vi dribblar och trixar för att hitta lösningar och alternativa hamnar för godset.
Vi spårar fartyg i förväg – för att säkra snabbare leveranser
Idag ligger 44 (!) båtar på redden utanför Long Beach i Los Angeles och väntar på att bli lossade. Några har legat i 2 veckor och väntat på sin tur. För att säkra era leveranser söker och spårar vi fartygen och se hur det ser ut i hamnarna runt om i världen. Därför såg vi tidigt att Long Beach inte är ett alternativ för mässor till västkusten i USA i höst. Istället har vi skickat godset till andra hamnar som (ännu) inte är belamrade med fartyg och gods.
Våra agenter i USA håller oss uppdaterade
Vi är ständigt i kontakt med våra agenter i USA och de vittnar om att det kan ta 2-3 veckor att flytta en container från hamnen till terminalen i närliggande stad. Det är även brist på dragbilar eftersom många valde att lägga ner under pandemin eller ännu inte är bemannade fullt ut. Under de närmaste månaderna kan vi nog räkna med att situationen i hamnarna fortgår, innan det är balans igen. Trots att det är lite småstökigt så beror det ju på att världen håller på att öppna upp så det får ändå anses som "positiva" problem. Under tiden jobbar vi på. Som de arbetshästar vi är så har vi stått i stallet länge nog nu.
Pizzaugn på vift i Dubai
Vi avrundar med månadens specialtransport – denna gång från Dubai. Vi hade levererat material till Gulfood-mässan och sent en fredagskväll kom samtal att en pall saknades. Det fanns papper på att allt körts ut till montern, men ibland får pallar fötter – någon kanske flyttar den för att komma fram till sin monter, nästa flyttar den – och nästa. Vår agent skickade ut folk för att leta och vi bad kunden om mer information så att vi enklare kunde lokalisera den.
"Vad är det vi letar efter?”
“En pizzaugn i guld!”
Pizzaugnen kom snart tillrätta och visst undrar man om pizza smakar annorlunda i en sådan ugn?
Tusen tack till er alla som har hållit ut och som nu har börjat boka igen! En kund sa en gång: ”Det bästa med er är att ni älskar transporter.” Finare komplimang får man leta efter.
Vi hörs i oktober!